onsdag 5 augusti 2015

Skruvandet fortsätter...

Det bara kändes rätt att börja montera något av inredningen. Så enligt mina gissningar ska innertaket på plats som en av de första detaljerna. Efter att ha gjort efterforskningar på #128 hos Tobbe var det bara att plocka fram rätt skruvar från lådorna.
Sen C-stolparnas panel.. De såg inte så roliga ut, sen lärde jag mig att de ändrades vid chassinummer 6000. Mina C-paneler är från efter och taket är det ursprungliga.... Humm, jag utgick naturligtvis från att de hade suttit där en gång. Men dessa var ju demonterade när jag köpte bilen. Nu då, tillverka egna, jag har ju vinyl i rätt färg även om det inte ska var den typen av vinyl där, eller ut och leta?
Sen var det förgasaren. Den främre kärvade lite precis innan den stänger. Det gör att den inte vill tillbaka efter gaspådrag och sen blir det bara pannkaka...
Så bort med den...
Upp på bänken och analysera var det kärvar..
Någonstans här började minnet av ombussningen någon gång 2009 komma tillbaka. En av bussningarna gick tyngre, men det fanns presskraft så då var det inte något problem då.. Troligen blev huset lite skevt...
Så då är det bara att sätta upp förgasarhuset i fräsen, nolla centrum och ta fram 1-3/4" brotschen och göra det runt igen. Lätt match.. Men hur var det nu? Ingen fräs och vem har en 1-3/4" brotsch??!
Då får man göra som man inte ska då...
Känna lite med honingsbrynena, det visade sig inte helt fel då det dels tog bort de axiella felaktigheterna. Samt att det visade sig vara lättare och se var det häktade i med fräscha ytor.
Sen ännu mer fel, men ändå inte..
Markera med tushpenna och försiktigt fila av ytterst lite på spjällbrickan. Efter många av och på med axel och bricka gick det fritt och var tätt när det ska vara stängt.
Så tillbaka med förgasare och justera in allt.
Mycket bättre men inte helt bra. Reagerar bättre på gaspådrag men ibland skjuter den i förgasarna riktigt ordentligt.
Här behöver jag hjälp och kompetens?
Tändning är 18 +/-2 grader vilket borde vara rätt.
Kan det dra tjuvluft via bromsservo? Måste kollas imorgon..
Vad kan det vara annars?
Synkningen är gjord ytterst ovetenskapligt med handflatan och jag har inte riktig koll på om den går magert eller fett. Jag har läst att man ska få en lätt rusning av motorn när man lyfter vacuumkolven. Men inte märker jag någon skillnad när jag justerar på munstyckena.
Men det går i alla fall att köra den in och ut ur garaget, det är ett stort framsteg.
Sen är det en hel del justeringar att göra innan allt elektriskt fungerar som det ska. Spolpumpen ville inte fungera, men efter isärplockning och funderande visade det sig att det bara var att lossa lite på justerskruven.
Kupéfläkten visade sig vara en större utmaning. Det lät som om något fastnat innanför som inte ska vara där. Som puttersmällan som jag hade på cykeln som liten..??
Men att få bort fläkten var inte lätt. Lossa skruvarna till fläkten kändes som en bra början, sen ventilkåpan för att få lite mer utrymme. Sen lossa hela paketet och bryta lite lätt för att tvinga bort fläkten.
Och vad var det som lät då??
Jo gummiplupparna har en liten flärp att dra i när de ska monteras. Den ena sticker upp mitt i fläktvingen!? Fram med avbitaren och så montera i omvänd ordning. Så, nu är det tyst..

3 kommentarer:

  1. Det går frammåt! Men väl lika bra att ringa jobbet o säga att du behöver en semestervecka till.

    SvaraRadera
  2. Såg att Eof uppdaterat precis, han har liknande bekymmer med sina dubbla Webrar, där var tydligen läckande flottör största boven till förgasarsmällar o ojämn gång, kan det vara något liknande för dina SU?.

    SvaraRadera
  3. Synd att du är långt bort...annars hade du haft mig hängande över skärmen med syncklockor

    SvaraRadera