måndag 31 augusti 2015

Vad händer här då?

Rätt som det är har det gått en vecka igen..
Förra helgen monterades det nya förgasarhuset från Marks reservdelslager. I början på veckan fick jag hjälp och synka förgasarna ytterligare en gång. Men innan instrumentet med tillhörande mekaniker hade kommit, var jag tvungen att prova ett "bondknep" jag hört talas om. Man tar en lagom lång slang och sätter till örat. Och genom att lyssna på "tonen" går det faktiskt lätt att höra om det låter lika. Lika ton är samma som lika luftflöde, och det är ju det man är ute efter. Sen var det spännande att prova med instrumentet. Spot on! Det var större skillnad mellan gasningarna, men lite var vi tvungna att skruva. Men utan instrument är det helt klart godkänt!  Sengick motorn som den skulle för första gången på över 35år! Härligt bröl från SU-förgasarna...Och när allt var klart kom jag på att jag missat och fota...
Helgen kom, kärra lånad och lackerare vidtalad. Så, lasta bil på kärra och iväg. Peter på Lack-Consult i Norrköping ställer upp på helgen och tar emot. Inga problem säger han, jag ringer när det är klart. Så åker jag därifrån med tom kärra. Nää, missade att fota även det...
Tomt i garaget, om man skulle ta tag i den där moppen igen då.. En rejäl förgasarrengöring, gitarrsträngar genom alla småhål och rensa ordentligt. Japp, äntligen så går den som den ska. Men det är ingen raket-are precis, Monarped... Nä den var dålig..
Ska bara fixa lyset också, verkar som om ljusspolen har gett upp. Måste bara läsa på lite om spolar..
Sen göra rent styr- och hjullager och smörja med nytt fett. Ett par runda däck hade inte varit fel. Får se hur långt jag hinner innan "min-P1800" är klar hos lackeraren och jag får hämta tillbaka den...

3 kommentarer:

  1. Här finns Raketarn, min 60:a är startklar för ev moppe rally när du är klar

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag får gå bland moppedelarna nästa marknad. Verkar som om ljusspolen gett upp. En stefa ljusspole 52mm mellan infästningshålen, ska vara en gul och en grön sladd för framljus och bromslampa. Någon som har en sån i någon låda?

    SvaraRadera
  3. Det är fler än jag som är nyfikna på vad som händer!

    SvaraRadera