torsdag 20 augusti 2015

Motgångar..

Nu går det naturligtvis inte att jämföra mina motgångar med de stora sakerna ute i världen men ändå... Det har varit lite motlut senaste veckan.. Men det är bara att erkänna att även det förekommer. Till helgen blir det ett avbrott med motorträff i  Ekeby. Jag hoppas att få se många P1800 och träffa många motorentusiaster.
Men veckan började med hålen till det fina Volvomärket på C-stolpen.. De hade tyvärr blivit övermålade, men vad gör det. Hålet finns ju kvar i plåten som man kommer åt från baksidan. Dubbelplåtar är det så med en snygg krok skrapade jag genom spacklet för att göra ett litet märke från insidan innan jag borrade hålet från utsidan. Frid och fröjd. Ett par dagar senare ser jag att det är ju även ett övre hål. Samma metod, men stärkt av framgångarna från tidigare har jag uppenbarligen för bråttom... En flaga som tumnageln lossar...Ridå..
Sen blir jag inte klok på monteringsordningen! Märket måste på med sina fjäderbrickor på baksidan innan C-panelen monteras. För att sen kunna montera hatthyllan och resten av inredningen i bakänden... Och hur ska det gå till för att få på fjäderbrickorna? Speciellt den övre på vänster sida?
I alla fall... Efter konsulterande med lackeraren är det bäst att transportera tillbaka bilen till lackverkstaden och låta dem åtgärda... Det borde ske innan det blir slask på vägarna...
Tänkte att jag kan i alla fall förbereda baksoffan med nya mattorna. Att de nya har svarta kantband gör mig inget, men biten som viks upp i baksoffan borde vara beige.
Isär med delarna och nåla ihop som det ska vara. Men att tro att symaskinen skulle orka sy igenom var naivt. Så till helgen blir det ut på sta´n och jaga någon med kraftigare symaskin. Skomakarna borde ha en sådan....
Sen fick jag hjälp med att synka förgasarna, var det tänkt i alla fall..En härlig äkta vakuum-mätare hade lånats in för tillfället, tillsammans med en bilmekaniker som var med när det begav sig. Det här skulle bli enkelt....Nä..
Den främre förgasaren, som jag pillat med förut, vill inte. Troligen släpper den igenom för mycket luft genom det "stängda" gasspjället. Kombinationen normal tomgång och balans mellan främre och bakre gick inte att uppnå. Jag är tillbaka vid deformeringen vid inpressningen av bussningarna. Fortsätta att fila på spjället eller skaffa ett annat förgasarhus och börja om? Det är frågan.. Eller kan det vara något annat som gör att den främre inte vill?

3 kommentarer:

  1. Aj det där gör ont.
    Eskilstuna blir en höjdare

    SvaraRadera
  2. Richard, jag har ett NOS förgasarhus av rätt utförande om du är intresserad. Måste bara kolla om det är skillnad främre eller bakre. Minns inte vilket part no det är. Kollar ikväll

    SvaraRadera
  3. Lackskadan går att fixa. Oroa dig inte! Värre om det varit metallic. Men det är ju bökigt att frakta bilen naturligtvis.

    SvaraRadera